TRENING UWAGI SŁUCHOWEJ
Metodę kształcenia uwagi słuchowej, zwaną także treningiem słuchowym lub metodą stymulacji audio-psycho-lingwistycznej( SAPL) wynalazł 40 lat temu francuski otolaryngolog, neurolog i foniatra- prof. Alfred Tomatis.
Podstawowym celem tej metody jest wspieranie funkcji słuchowej dzięki czemu następuje poprawa koncentracji, jakości uczenia się oraz rozwijanie zdolności językowych i komunikacyjnych, a także zwiększenie kreatywności oraz poprawa zachowań społecznych.
Metoda polega na słuchaniu dźwięków poprzez urządzenie zwane „elektronicznym uchem”, które jest idealnym modelem ludzkiego ucha- „ćwiczy” ono ucho w taki sposób, aby mogło pracować bez zakłóceń. Ćwiczenia te stymulują centralny system nerwowy, a w szczególności korę mózgową, która stanowi centrum procesów myślenia. Stymulacja ucha odbywa się poprzez dźwięki o określonej, zróżnicowanej częstotliwości.
Trening składa się z sesji słuchania oraz pracy z głosem poprzedzonych testem, który pozwala dopasować program sesji do indywidualnych potrzeb. Proces kształcenia uwagi słuchowej monitorowany jest w trakcie trwania treningu. Ponadto trening poprawia lateralizacje słuchową czyli powoduje, że prawe ucho staje się dominujące. Dzięki temu można lepiej kontrolować parametry głosu( intonację, barwę, głośność, rytm), a także płynność mowy, co usprawnia komunikowanie się z innymi.
EFEKTY STOSOWANIA METODY
- Polepszanie koordynacji ruchowej
- Zwiększenie koncentracji
- Szybsze i trwalsze zapamiętywanie
- Skuteczniejsze uczenie się
- Skuteczniejsza nauka języków obcych
- Polepszenie radzenia sobie ze stresem
- Polepszenie radzenia sobie z emocjami
- Zmniejszenie liczby popełnianych błędów ortograficznych
- Lepsza umiejętność relaksowania się, odbudowy własnych sił witalnych oraz większa wiara w siebie
- Lepsze wykorzystywanie posiadanego potencjału
Opracowała: pedagog mgr Anna Wilczyńska