Za naszą granicą, na Ukrainie toczy się wojna- niezwykle trudny czas, stawiający nas wszystkich w nowej i niespodziewanej rzeczywistości. Tuż obok nas, w obliczu tych wszystkich wydarzeń pojawili się nasi sąsiedzi z Ukrainy, do szkół przyszli nowi uczniowie…Jak ich wspierać? Jak się o nich zatroszczyć? Jak rozmawiać z dziećmi w kryzysie w związku z przeżywaną traumą wojenną i migracyjną?
Oto kilka wskazówek, które mogą być pomocne:
- W dniu pojawienia się uczniów z Ukrainy w szkole trzeba objąć ich należytą opieką- podobnie jak uczniów rozpoczynających po raz pierwszy naukę w szkole.
- Nie stygmatyzować! Dzieci pomimo olbrzymiej traumy nadal są dziećmi- należy otoczyć je wsparciem bez ciągłego poruszania tematu wojny.
- Zapewnić przestrzeń na adaptację i wsparcie w nowej rzeczywistości.
- Zadbać o komfort i możliwość wyciszenia się dziecka.
- Upewnić się, zwłaszcza w pierwszych kontaktach, jakim językiem potrafią i chcą operować dzieci.
- Upewnić się czy zadbano by miały przybory szkolne- w obecnej sytuacji jest to istotne, by ich brak nie powodował dyskomfortu.
- Realizować na terenie szkoły spotkania i zajęcia dla dzieci i młodzieży z Ukrainy: bajkoterapia, relaksacja, gry, zabawy, aktywność ruchowa, muzykoterapia czy wykonywanie prac plastycznych.
- Przygotować wspólnie z uczniami słowniczek podstawowych zwrotów (pomocne mogą być instrukcje z użyciem emotikonu).
- Rozpoznawać i zaspakajać indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne.
- Należy spróbować podejmować rozmowy z dziećmi dotyczące nowej szkoły, nauczycieli i uczniów – poznać różnice i podobieństwa edukacyjne.
- Towarzyszyć dzieciom oraz zapewniać wsparcie i bezpieczeństwo.
- Poznawać pasje i zainteresowania dzieci.
- Pogłębiać rozumienie sposobu funkcjonowania dzieci będących w kryzysie: rozumienie ich uczuć, emocji, zachowań.
- Nazywać i akceptować emocje- dzieci będą doświadczać mnóstwa emocji, to niezwykle ważne by się nimi zaopiekować i zaakceptować każdą emocję.
- Stworzyć możliwości rozładowania emocji oraz pomagać w radzeniu sobie z nimi.
- Okazywać empatię i troskę.
Opracowała: psycholog Kamila Łochnicka
Dodaj komentarz